آغاز اين سمينارها باز ميگردد به سال 1362 كه اولين دورة بعد از انقلاب دانش آموزان سمپاد مشغول به تحصيل بودند. اين سمينار با نام سمينار رياضي و فيزيك آغاز شد و پس از چند سال با نام سمينار علوم و فنون ادامه يافت. از آغاز تا دورة 18ام سمينار در قالب ارائه كنفرانسهاي آموزشي كه توسط اساتيد مختلف از دانشگاهها و مراكز سمپاد و فارغالتحصيلان ارائه ميشد، برگزار ميگرديد.
از سمينار 18ام تا كنون در كنار سمينار، علاوه بر سمینارهای آموزشي ، نمايشگاهي از دستاورهاي دانشآموزان به صورت پوستر يا ارائه پروژه عملي برگزار ميگردد.
در هر سمينار نزديك به 180 تا 200 طرح و پروژة مختلف از دانشآموزان دبیرستان علامه حلی به نمايش گذاشته ميشود و بازديدكنندگان از مدارس مختلف سطح شهر، اولياء دانشآموزان، سازمانها و نهادهاي مختلف آموزشي و پژوهشي و ... از اين سمينار ديدن ميكنند.
از مهمترين ويژگيهاي سمينار اين است كه تماماً دانشآموزي بوده و همة كارهاي آن اعم از هماهنگي، برنامهريزي، تزئينات، برنامه مراسم و ... توسط خود دانشآموزان انجام مي شود.
رسم بر اين است كه هر ساله دانشآموزان پايـه دوم دبيـرستــان مسؤول برگزاري اين سمينار ميشوند و تواناييهاي خود را به نمايش ميگذارند و بقية دانشآموزان مدرسه پروژهها و طرحهاي خود را ارائه ميدهند.
در خلال برپايي سمينار، تمامي پروژهها توسط داوران به طور نامحسوس محكزده ميشوند و از بازديدكنندگان نيز نظرخواهي ميگردد و طرحهايي به عنوان پروژة برتر برگزيده ميشوند و به طراحان آن جوائزي تعلق گرفته و اين طرحها براي ارسال به جشنوارة جوان خوارزمي آماده ميشوند.
چند نمونه از طرحهاي برگزيده در سمينارهاي مختلف
زيردريايي يونس ـ صفحه ليزري مجازي در محيط ـ روبات شيء جمعكن ـ ساخت گلايدر ـ اتومبيل تكنفره ـ روبات مسيرياب ـ روبات آتشنشان ـ روبات لابيرنت ـ حشرهشناسي ـ الگوريتم پيدا كردن كوتاهترين مسير ـ الگوريتم تشخيص اثرانگشت ـ دوربين هوشمند ـ برنامه تشخيص دستخط فارسي ـ فيزيك و متافيزيك ـ توليد سيليكاژن ـ كربن اكتيو ـ شبيهسازي پرتاب موشك ـ بازشناسي باركد ـ پارچه ضدآتش -انتقال اطلاعات با ليزر ـ تصفيه زيستي زغالسنگ –روبات مریخ نورد –روبات بالارونده از درخت –موشک سوخت جامد انشقاق –بررسی تاثیر آلودگی نفتی بر روی ماهی سفید - و...
یکی از ارکان مهم زنده بودن و پويايي دبيرستان علامهحلي برگزاری سمينار علوم و فنون است.